Marketing automotive: het marketen van auto’s

Het marketen van je product is continu aan verandering onderhevig. Steeds worden nieuwe methodes uitgevonden of oude methodes herontdekt. Mensen raken uitgekeken op oude trucjes of plots blijkt een inventie goed te werken. Zo ook als het gaat om marketing automotive. Dit is het marketen van auto’s. Het grootste vraagstuk voor producenten van automotieven van dit moment is: hoe bind ik klanten aan mijn merk? Consumenten zijn kritischer dan ooit. Hierdoor zijn ze tevens minder loyaal dan eerst. Welke rol kan automotive marketing hierin spelen?

Marketing automotive: brand loyalty

Klanten zijn dus minder loyaal dan ooit. Automotive marketing draait dan ook voor een groot deel om het vraagstuk: hoe zorgen we er voor dat klanten weer loyaal worden aan merken? Klantrelaties blijven immer van belang. Waar je vroeger er blind vanuit kon gaan dat klanten blijven plakken, is dat al lang verleden tijd. Maar wat kun je doen om dit probleem op te lossen? Het antwoord is eigenlijk vrij simpel: beloon jouw klant voor zijn loyaliteit aan jouw merk!

Hoe kun je de loyaliteit van een klant belonen? Soms wordt dit gedaan middels zogenaamde loyaliteitsprogramma’s. Door je hiervoor aan te melden, start de klant vanaf het begin een klantrelatie met het merk. Tijdens deze periode kan de klant allerlei leuke extra’s verdienen hoe langer deze loyaal blijft. Ook door zijn eigen inzet kan een klant extra’s verdienen. Denk aan het delen van een ludieke foto met de auto of het reageren op een hashtag via Twitter. Daarnaast kunnen er spaarprogramma’s opgezet worden en kunnen er events georganiseerd worden waar klanten worden geïnformeerd en ook extra’s kunnen scoren. Zo zal jouw marketing automotive succesvol zijn, en zul je klanten lang aan je weten te binden.